کیک حلوایی

23:35 1402/1/26
275


مواد لازم کیک شربتی:

تخم مرغ ۴ عدد، اگر ریز بود ۵ عدد

شکر یک لیوان

روغن یک لیوان

شیر یک لیوان

آرد دو لیوان

بکینگ پودر یک قاشق مرباخوری

هل مقداری

شکر برای شربت یک لیوان

آب برای شربت یک لیوان

گلاب برای شربت یک چهارم لیوان

هل و زعفران برای شربت مقداری


مواد لازم حلوا:

آرد دو لیوان

روغن به مقدار لازم

شکر دو لیوان

آب دو لیوان

گلاب حدود یک چهارم لیوان

هل و زعفران دم کرده به مقدار لازم


طرز تهیه:

ابتدا کیک شربتی را طبق دستور زیر درست میکنیم.

کیک شربتی: ابتدا تخم مرغ ها را با همزن میزنیم، سپس شکر را اضافه کرده و هم هم میزنیم تا کرم رنگ و کشدار شود. بعد پودر هل و روغن و شیر را افزوده و هم میزنیم، سپس آرد و بکینگ پودر الک شده را اضافه کرده و کامل هم میزنیم تا مواد یکدست شود. سپس در قالب مستطیل شبیه به عکس میریزیم و میگذاریم در فر از قبل گرم شده تا بپزد، بعد از اتمام پخت آن را از فر خارج کرده و شربت آن را آماده میکنیم.

یک لیوان شکر و اب را در ظرف ریخته روی حرارت میگذاریم تا وقتی به دمای جوش رسید هل و گلاب و زعفران آب کرده را اضافه میکنیم و وقتی جوش آمد ده دقیقه بعد ان را خاموش کرده و روی کیک میریزیم.

نکته طلایی: وقتی شربت در حال جوش خوردن می باشد، با خلال دندان یا سیخ چوبی کباب کل کیک را سوراخ سوراخ میکنیم تا شربت بصورت یکنواخت به خورد کیک برود. سپس شربت داغ را روی آن میریزیم.

سپس داخل یخچال گذاشته تا خنک شود.

اکنون حلوا را به صورت دلخواه آماده میکنیم.

ابتدا آرد را کمی تفت داده، سپس الک میکنیم و بعد روغن که بهتر است جامد باشد به آن اضافه میکنیم و مدام هم میزنیم تا کاملا سرخ شود. همزمان داخل ظرف دیگری شکر و آب و گلاب و هل و زعفران را ریخته و شربت حلوا را هم درست میکنیم، وقتی آرد و روغن به اندازه دلخواه سرخ شد شربت را روی آن ریخته و کمی هم میزنیم تا مواد یکدست شود.

ظرف کیک را از یخچال بیرون آورده و حلوا را روی آن بریزید و با قاشق صاف و یکدست کنید. پس از کمی سرد شدن به دلخواه تزیین کرده و برش دهید.

نکته طلایی: چون شربت حلوا باعث می شود رطوبت کیک گرفته شود، برای کیک حلوایی بهتر است کیک شربتی درست کنید تا تازگی کیک حفظ شود.

نکته: هر چه آرد و روغن را بیشتر تفت دهید حلوای تیره تری خواهید داشت.

نکته: برای اندازه قالب کیک دقت کنید که کیک حجیم نمیخواهیم. در نیتجه قالب مستطیل عریض مانند عکس خوب می باشد.

نوش جان