کیک مربایی

02:00 1402/1/4
191


مواد لازم:

تخم مرغ ۵ عدد
روغن مایع ⅔ لیوان
شیر ⅓ لیوان
آرد ۲ لیوان
پودر قند ۱ قاشق چایخوری
شکر ۱ لیوان
سرکه سفید یا قرمز ۱ قاشق چایخوری
بیکینگ پور ۲ قاشق چایخوری
وانیل ۱ قاشق چایخوری
مربا دلخواه به مقدار کافی


طرز تهیه:

ابتدا فر را با حرارت ۱۸۰ درجه سانتی گراد روشن می کنیم تا گرم شود. حالا سفیده های تخم مرغ را از زرده های آن جدا کرده و درون دو کاسه جداگانه می ریزیم. در ادامه پودر قند را به کاسه حاوی سفیده تخم مرغ اضافه کرده و با دور تند همزن برقی به مدت ۵ دقیقه هم می زنیم تا سفیده تخم مرغ خامه ای شود. حالا تا درست شدن باقی مواد سفیده تخم مرغ را درون یخچال قرار می دهیم تا آب نشود. در این مرحله شکر را به کاسه حاوی زرده تخم مرغ اضافه کرده و با دور تند همزن برقی به مدت ۵ تا ۷ دقیقه به خوبی هم می زنیم تا کرم رنگ و کش دار شود. در ادامه شیر و روغن مایع را به ترتیب به کاسه اضافه کرده و در حد مخلوط شدن هم می زنیم. در این مرحله آرد و بیکینگ پودر را به همراه وانیل درون الک ریخته، ۳ مرتبه الک کرده و کم کم به کاسه حاوی زرده تخم مرغ اضافه می کنیم و با لیسک به صورت دورانی به یک سمت هم می زنیم تا بافت مایه کیک یکدست و یکنواخت شود.

در ادامه سرکه سفید را به کاسه اضافه کرده و در حد مخلوط شدن هم می زنیم. حالا سفیده تخم مرغ را از یخچال خارج کرده و به کاسه می‌ افزاییم، سپس مایه کیک را با لیسک به آرامی فولد می کنیم تا پف سفیده تخم مرغ نخوابد. در این مرحله درون قالب مورد نظرمان را با کاغذ روغنی می پوشانیم، سپس مایه کیک را درون آن می ریزیم. حالا قالب را چندین مرتبه محکم روی سطح کار می کوبیم تا هوا و حباب های اضافه بین مایه کیک از بین بروند.

در ادامه قالب را طبقه وسط فر گذاشته و اجازه می دهیم کیک به مدت ۴۵ دقیقه درون فر بماند تا کاملا پخته شود. توجه داشته باشید ۳۰ دقیقه اول پخت کیک به هیچ عنوان درب فر را باز نکنید، در غیر این صورت پف کیک می خوابد. پس از گذشت این زمان برای اطمینان از پخت کیک یک خلال دندان یا سیخ چوبی در مرکز کیک فرو برده و خارج می کنیم در صورتی که مایه کیک به آن نچسبیده بود کیک کاملا پخته است، سپس قالب را از فر خارج کرده و اجازه می دهیم کیک خنک شود.

زمانی که کیک خنک شد، آنرا از قالب جدا کرده و روی توری قرار می دهیم، سپس کیک را به صورت ورقه ای به دو قسمت تقسیم می کنیم و مقداری مربا روی کیک ریخته و پخش می کنیم. حالا لایه دیگر کیک را روی آن قرار می دهیم.

در نهایت کیک مربایی را به مدت ۱ الی ۲ ساعت درون یخچال قرار می دهیم تا کیک کاملا خنک شود. پس از گذشت این زمان کیک را از یخچال خارج کرده و به دلخواه تزیین می کنیم، سپس به همراه چای تازه دم سرو می کنیم.

نوش جان