حلیم رژیمی ویژه صبحانه و ماه رمضان

19:04 1401/11/15
135

حلیم یکی از اون غذاهای سنتی ما ایرانی‌هاست که همه عاشقشن. با اینکه بیشتر افراد حلیم رو به عنوان صبحانه می‌خورن اما یک غذای خوب برای وعده شام هم هست. طرز تهیه حلیم اصلا سخت نیست. کافیه کمی صبر و حوصله به خرج بدین تا یه حلیم خوشمزه برای صبحانه یا افطار داشته باشید. این غذای مقوی به خاطر وجود گندم خیلی زیاد خاصیت سیر کنندگی داره. به خاطر همین برای افرادی که قصد رژیم گرفتن و کاهش وزن دارند خیلی مناسبه. گندم فیبر زیادی دارد و مصرف اون باعث کاهش کلسترول خون می‌شود. برای همین هست که خوردن حلیم رو برای کاهش بیماری‌های قلبی و حتی بهبود سلامت قلب توصیه می‌کنند. حلیم هم می‌تواند جزء غذاهای کم کالری باشد.


مواد لازم:

گندم پوست کنده: 500 گرم

گوشت بدون چربی (یا گوشت بوقلمون): 300 گرم

نمک: به میزان لازم

دارچین (در صورت دلخواه): به میزان لازم برای تزئین
 


طرز تهیه:

گندم را از قبل خیس کنید (اگر از بلغور گندم استفاده می‌کنید نیاز به خیس کردن آن نیست) گندم و گوشت را بگذارید مدت 4 تا 5 ساعت باهم بپزن. (اگر از بلغور گندم استفاده می‌کنید، گوشت رو جدا بپزید و بعد بلغور گندم را به آن اضافه کنید. یک ساعت زمان بدید تا بلغور گندم هم بپزه) به هیچ عنوان در حین پخت، حلیم رو به هم نزنید. اگر حلیم را هم بزنید ته می‌گیره. می تواتد داخل زودپز برقی هم بپزید که کامل پخته و له شود.

وقتی حلیم پخت آن را با گوشت‌کوب برقی یا معمولی بکوبید. می‌توانید گوشت را جدا ریش ریش کنید و در آخر به حلیم کوبیده شده اضافه کنید. اگه دوست دارید می‌تونید از آرام‌پز استفاده کنید و بذارید حلیم شب تا صبح کاملا بپزه. برای تزئین حلیم از دارچین و کنجد استفاده کنید. بر حسب سلیقه‌تون می‌تونید حلیم را همراه با شکم یا نمک میل کنید.

نکته: صبحانه مهم‌ترین وعده است. اگر صبحانه پر و پیمانی میل کنید، کمتر گرسنه می‌شوید و سراغ پرخوری و ریزه خواری می‌روید. کالری یک وعده از این صبحانه سیرکننده 200 کالری است. اگر صبحانه حلیم بخورید، در طول روز کمتر دنبال ریزه‌خواری خواهید رفت.

نکته: مواد ذکر شده برای ۴ نفر است، بنابراین هر فرد یک چهارم این میزان کالری را دریافت می‌کند.
نوش جان