فلافل مخصوص

23:47 1401/11/10
146


مواد لازم:

نخود ۳۰۰ گرم

جعفری (اختیاری) ۱ دسته کوچک

پیاز ۱ عدد

سیر ۶ حبه

تخم مرغ ۱ عدد

آرد نخودچی ۲ قاشق غذاخوری

بکینگ پودر ۱ قاشق چایخوری

ادویه فلافل ۱ قاشق چایخوری

پودر تخم گشنیز ۱/۲ قاشق چایخوری

زیره ۱/۲ قاشق چایخوری

فلفل سیاه و فلفل قرمز به مقدار دلخواه

نمک و روغن سرخ کردنی به مقدار لازم

 


طرز تهیه:

برای تهیه فلافل مخصوص اولین کاری که باید انجام دهیم خیساندن نخود است. برای این منظور نخود را درون یک ظرف مناسب می ریزیم و به اندازه ای آب سرد به ظرف اضافه می کنیم که سطح آب بالاتر از سطح نخودها باشد. حالا باید اجازه دهیم نخود به مدت حداقل ۲۴ ساعت درون آب خیس بخورد. برای اینکه نخود بو نگیرد باید هر ۶ ساعت یک بار آب درون ظرف را تعویض کنیم. ضمنا تعویض آب باعث می شود که نفخ نخود به طور کامل گرفته شود.

پس از اینکه نخود به خوبی خیس خورد، آنرا می شوییم و آبکشی می کنیم، سپس داخل میکسر یا مخلوط می کنیم. در ادامه سیرها و پیاز را پوست می گیریم و ( پیاز را به صورت ۴ قاچ ) به مخلوط کن اضافه می کنیم.

در این مرحله جعفری را نیز پس از شستشو به مخلوط کن اضافه کرده و به خوبی میکس می کنیم تا مواد حالتی خمیری پیدا کنند. سپس مایه فلافل را از مخلوط کن خارج کرده و درون یک ظرف بزرگ و جادار می ریزیم. حالا آرد نخودچی را به همراه بکینگ پودر، ادویه فلافل، پودر تخم گشنیز، زیره، فلفل سیاه و فلفل قرمز به مایه فلافل اضافه می کنیم. اضافه کردن تخم مرغ اختیاری است ولی اگر تا حالا فلافل درست نکرده اید، توصیه می کنیم تخم مرغ را نیز اضافه کنید.

در این مرحله مایه فلافل را با دست به خوبی ورز می دهیم تا ادویه ها به طور کامل به خورد آن بروند. پس از اینکه مایه فلافل کاملا منسجم و یکدست شد، روی ظرف را با سلفون می پوشانیم و در یخچال قرار می دهیم.

اگر می خواهید فلافل ترد و خوشمزه تری داشته باشید باید مایه فلافل را از شب قبل آماده کنید و در یخچال قرار دهید. اما اگر وقت کافی برای انجام این کار ندارید، حداقل به مدت یک ساعت در یخچال قرار دهید تا طعم مواد با هم تلفیق شود.

پس از اینکه مایه فلافل به خوبی استراحت کرد، آن را از یخچال خارج می کنیم. در ادامه یک کاسه حاوی آب جلوی دستمان قرار می دهیم. حالا یک تابه گود و کوچک روی حرارت ملایم قرار می دهیم و روغن مخصوص سرخ کردنی اضافه می کنیم.

مرحله نهم

همانطور که مطمئنا در فلافل فروشی های دیده اید، باید به اندازه ای روغن اضافه کنیم که فلافل ها درون روغن شناور باشند. در ادامه قالب فلافل را درون کاسه آب می زنیم تا خیس شود و مایه فلافل به آن نچسبد.

حالا با قاشق از مایه فلافل بر می داریم و درون قالب می ریزیم، سپس با پشت قاشق روی آنرا صاف می کنیم. در ادامه فلافل های قالب زده را درون روغن داغ می اندازیم و اجازه می دهیم با حرارت ملایم مغز پخت شوند.

به دلیل اینکه فلافل ضخامت زیادی دارد، باید حرارت زیر ظرف کم باشد تا کاملا مغز پخت شود. حرارت بالا باعث می شود فلافل سریع طلایی شود و مغز آن خام بماند. در پایان فلافل های سرخ شده را درون توری فلزی قرار می دهیم تا روغن اضافی شان گرفته شود. برای گرفتن روغن اضافی فلافل ها می توانیم از دستمال حوله ای نیز استفاده کنیم. حتما باید روغن فلافل ها را بگیریم تا ترد و کریپسی شوند. در پایان فلافل ها را به همراه نان باگت و مخلفات دلخواه سرو می کنیم.

نکته: برای اینکه ساندویچ های لذیذتری داشته باشید، ابتدا به نان باگت کمی سس بزنید و سپس کاهوی درسته (حداکثر اندازه طول نون باگت) را در باگت گذاشته، و بعد فلافل و خیارشور و گوجه را بگذارید. طبق تجربه و سلیقه خیلی ها کاهوی درسته در لای ساندویچ خیلی بهتر و لذیذتر از کاهوی خرد شده در نان باگت می باشد.

نوش جان